9 keer nee

Het allervervelendste is een “nee” krijgen. Behalve als je weet dat er in het opbouwen van een relatie 9 keer een “nee” nodig is alvorens tot een ja over te gaan. Zeker in de dienstverlening dus een noodzaak om de “nee” op te zoeken. Of is dat wel nodig?

De operationeel manager van het bedrijf zei tegen een commercieel manager “waarom blijf je me iedere keer uitnodigen voor de borrels en evenementen. We doen geen zaken met jullie en je hebt zelfs nog nooit een vrijblijvende offerte gestuurd, want die zou in de lade liggen”. De commercieel manager geeft aan dat het hem gaat om het contact niet om de handel. Immers als de operationeel manager hun kwaliteit van dienstverlening nodig zou hebben dan zou hij dat toch wel zelf aangeven? En inderdaad inmiddels is er een goede relatie opgebouwd en wordt er redelijk vaak samengewerkt.

 

9 keer nee

Een voorbeeld hoe je dus nooit de “nee” krijgt. En als je dan toch een “nee” krijgt hoe ga je daar mee om?

Nee is een luister kans………

Immers als iemand een je afwimpelend kun je twee zaken doen. Teleurgesteld afdruipen of doorvragen. De laatste geeft je meer kans, je hebt immers toch al de energie gegeven, dus geef nog een beetje meer. Een “brekende” vraag is dan: Wat moet ik er voor doen om wel zaken te mogen doen? Daarmee kom je erachter wat je gemist, anders, de volgende keer wel of beter kunt doen.

Kortom het negatieve uitsluitsel is geen punt om mee te starten.