Communiceer vanuit de gast

Behandel de ander zoals je zelf behandelt wenst te worden. Inderdaad een oud gezegde. Met de nadruk op oud. Het gaat namelijk om “behandel de andere zoals deze behandelt wenst te worden”. Alleen hoe wenst deze behandeld te worden?

Communiceer vanuit de gast

Daarvoor dien je de gast te herkennen. Er zijn grofweg vier typen gasten. We spreken over gedragstypen van gasten. Hieronder een indeling. Let wel het is een versimpelde weergave. De combinatie van gedrag is een betere manier van bekijken. Toch is het handig op deze manier de eerste indeling te maken.

Gast typen

 

Wanneer je wenst te communiceren vanuit de gast dan betekent het dat je zoekt naar de connectie, de koppeling met het gedrag, woordgebruik en manier van doen van deze gast. In ieder geval ga je niet het tegenovergestelde gedrag vertonen.

Daarvoor gebruik je drie zaken:

  • Taal – spreek vanuit gevoel of feiten, direct of rustig
  • Toon – een groot volume, rustig of met pauzes.
  • Lichaamshouding – bedenk je waar je staat, dichtbij, ver af en welke houding je aanneemt.

Alle drie de zaken kun je gebruiken om ‘rapport’ te maken en daadwerkelijk de klik te maken.