Hunten, farmen, vissen

In de westerse cultuur is het echte “hunten” op opdrachten, vragen om de handel iets dat men niet graag doet. In Afrika daarentegen is het de normaalste zaak van de wereld. Men kan toch gewoon een klusje voor je doen? Dat je dat daarna betaald is normaal. Zeker als het om rijke blanke gaat. Het zou mooi zijn om een keer de technieken die men daar hanteert af te kijken en voor de helft eigen te maken. Dan leren ze zelf van hunten meer farmen. Het farming principe gaat er vanuit dat je een zaadje plant en dat er dan vanzelf iets komt. Maar door bepaalde omstandigheden (bijvoorbeeld het weer of economische klimaat) kan de oogst wel eens tegenvallen.

Vissen daarentegen is wel een natuurlijk fenomeen. Immers daar is ons land mede groot door geworden. En dat is ook iets waar men meer en meer aan doet. Er zijn twee soorten vissen:

  • Met een duidelijk aas en dus gericht op één vis van een soort.
  • Met een groot net.

De eerste is hetgeen je daadwerkelijk op een bepaalde klant of groep klanten wenst te richten. Je dient goed te weten welk aas die groep op bijt. En dat is precies waar het over gaat. Kun je mensen helpen? Wat is de behoefte? Of hoe kom je samen tot die behoefte analyse? En dan nog, dan heb je alle aas uitgegooid dan dien je nog enig aas er omheen te leggen. In de sales noemen we dat de “beïnvloeders”. Denk hierbij aan best practices, referenties of mensen die dicht bij je doelgroep staan en er iets over willen roepen.

Met een groot net vissen daarentegen betekent dat je een duidelijk doel en een grote markt dient te hebben. Je schept ze als het ware naar binnen. In alle soorten en maten en dient dan de sorteren. Een kans als je inderdaad ook een breed publiek kunt voeden.

Meer weten hierover? De training “TAOMF vissen met het juiste aas” is hier een geschikt medium voor.