Nooit meer verkopen

Zelf hebben we een hekel aan opdringerige verkopers. Mensen die gaan voor je geld en niet voor je wensen. Wanneer je zou kunnen onderhandelen zou dit nogal eens effectief zijn. Echter in het aangaan van relaties is het juist zaak de wensen van de ander beter te leren kennen.

Nooit meer verkopen

Kent u dat: “wat is je beste prijs?”. Een vraag die menig verkoper krijgt. U mooi voorbeeld daarbij zijn autoverkopers. Deze lopen nogal eens tegen de vraag aan. Wat er gebeurt is dat de klant al lang weet wat de beste prijs is. Immers door internet en een rondgang langs diverse bedrijven is het prijsbeeld al ontstaan. Autoverkopers weten dan vaak niet wat ze dienen te zeggen.

Wat denkt u van het volgende:

Ik wil u mijn beste prijs geven. Alleen wenst u niet te weten of dit wel de beste auto is? Als u eerst een proefrit maakt en dan terugkomt. Dan bepalen we of dit de auto is die u wenst. Wanneer we het dan over de prijs eens worden kunnen we nu een brede onderhandeling besparen en echt kijken of de auto bij u past.

Kortom ga zoeken waar de (potentiële) klant echt de waarde in ziet. Dan is elke prijs het waard. Een vriend van mij heeft ooit een koffiemachine gevraagd bij zijn auto. Tja, zijn baas betaalde de lease auto dus aan de korting had hij niets. De verkoper keek wel raar op.

Verkoop

Als het gaat om klantenbinding en mensen echt oprecht helpen (OOOH principe van The art of Making Friends) dan wil je niets verkopen. Dan zorg je dat de klant krijgt wat deze wenst. Het betekent ook dat je iemand doorstuurt naar de buren als je iets zelf niet hebt. Zorg er dan wel voor dat die buren weten dat de klant van jou komt en vooral dat ze ook graag volgens het OOOH Principe werken. Immers anders gaan ze op een verkeerde manier met jouw klant om.

Weet je overigens wat er gebeurt als je een klant doorstuurt? De klant komt bij jou terug. Immers die klant waardeert het als je met hem of haar meedenkt.

Dus ‘nooit meer verkopen’ is het motto. Hoe? Kom naar de trainingen, kijk daarvoor in de activiteiten.